LEDER: Lørdag låste Lise Augensen døra til Fredrikstad Blomster for siste gang. En epoke, i alle fall i denne omgang, er over og «Blomsterlise» takker for seg i Fredrikstad sentrum.

Av

Som hun selv skriver har hun med butikkdriften satset penger, tid og energi for å drifte den populære blomster- og interiørbutikken. Fra det lille lokalet i Torvbyen, til hjørnelokalet i gågata og til kjøp av nabobygget Hagbartgården. Med for stor plass, spesielt i andre etasje hvor det ble problemer med å finne en passende leietager, ble det kjent at hun i førsten av desember hadde solgt sentrumsgården. Planen var at hun skulle finne et annet lokale i Fredrikstad, men bestemte seg altså for å stenge butikken.

Blomsterkremmeren Lise Augensen har bokstavelig talt vært et friskt pust inn i sentrumshandelen. Med stor fagkunnskap og engasjement for butikkdrift, og en herlig inspirerende blogg hvor også kreativiteten har fått blomstre.

For fem år siden spådde hovedorganisasjonen Virke at det i 2019 ville bli kroken på døra for flere tusen faghandlere. Netthandel og nådeløse tilbudskampanjer tvinger små aktører i kne. Vi ser det allerede - enten det dreier seg om blomsterbutikker, telekommunikasjon, helsekost eller ikke minst «frittstående» sportsbutikker.

«En blomsterbutikk klarer seg ikke på handel dersom man kun bruker den til spesielle anledninger og handler blomster i daglivarebutikken ellers i året», skriver Lise. Det er den harde virkeligheten.

I starten av året er én nisjebutikk nå borte fra Fredrikstad sentrum. Uten å predikere dommedagsprofetier - men vi tviler på at det blir den eneste i 2018.

Næringsforeningen har fått mye og velfortjent skryt for sitt arbeid, flere titalls nye butikker har etablert seg. Men for enkelte nisjebutikker uten kjedetilhørighet, og i spesielt utsatte bransjer, vil fortsatt drift i årene som kommer bli en tøff kamp!

E-avisen er dessverre ikke tilgjengelig