Det er nok av kunstopplevelser i Osloregionen, selv om de største museene fortsatt må holde stengt. Dagsavisens kunstanmelder Lars Elton viser vei.

Bilde 1 av 3

De fleste kunstgalleriene i Oslo holder åpent i vinterferieuken. Kunstnernes Hus har åpnet igjen, men utviklingen med nye virusmutasjoner har gjort at Nitja, det nye kunstsenteret på Lillestrøm, har utsatt åpningen til 13. mars. Astrup Fearnley-museet, Vigeland-museet og Henie Onstad Kunstsenter har vært stengt i flere måneder. Mens vi venter på at museene åpner, har Oslos mange gallerier mye bra å vise frem. Og tar du turen til hytta, er det mulig å stanse på veien. Her følger noen forslag.

Aurora Passero: «Hard Shell» Galleri Haaken, Oslo, 13/2 – 27/3 2021

Tekstilkunst fra en annen verden: Aurora Passero (født 1984) har funnet sin helt egne, tekstile teknikk. Hun vever med nylontråd, og farger inn kunstverkene etter at arbeidet ved veven er ferdig. Dette gir kunstverkene en spesiell, glinsende kvalitet som får dem til å skille seg ut. Fargene får en helt egen valør, og effekten av teknikken får de tekstile arbeidene til å fremstå i grenselandet mellom maleri og skulptur. Hun varierer arbeidene mellom stramt vevde arbeider og mer løse teknikker der trådene etterlates med hull. Kritikerkollega Arve Rød karakteriserer Passeros vevnader som «et arbeid uten hemmeligheter». Det er for så vidt riktig, men min erfaring er at de også rommer store mysterier. I spennet mellom den nøkterne sakligheten og den fascinerende mystikken oppstår kunstverk som pirrer mitt begjær etter å oppleve arbeidene på nytt og på nytt.

Når du tar turen til Tjuvholmen er det også grunn til å besøke de andre galleriene. Galleri Brandstrup har siste dag 20. februar for Kjell Torrisets fine maleriutstilling «Sense of Place». Galleri Semmingsen viser Ingela Grovs abstrakte malerier til 7. mars. Gerhardsen Gerner viser også malerier, av Dag Leversby til og med 12. mars. Lørdag 27. februar åpner galleri Peder Lund utstilling med den (for mange) provoserende amerikaneren Paul McCarthy, kunstneren bak skulpturen som populært blir kalt «analplugg-gnomen» i rundkjøringen under Ekebergåsen.

Shwan Dler Qaradaki: «Halo of shame» Kunstplass Contemporary Art [Oslo], 11/2 – 26/3 2021

Hva skjer med deg hvis du blir nektet å bruke språket ditt? Mister du identiteten din samtidig? Mange flyktninger har kommet til Norge fordi de er blitt undertrykt og fornedret i hjemlandet fordi de tilhører en etnisk, religiøs eller annen minoritet. Shwan Dler Qaradaki (født 1977 i Suleimania i det irakiske Kurdistan) har brukt sin erfaring til å lage kunst som engasjerer. På Høstutstillingen 2020 fikk hans installasjon «The Golden Wish» stor oppmerksomhet, inkludert Kistefos kunstpris. Nå er han festivalkunstner for den internasjonale dokumentarfilmfestivalen «Human». Utstillingen «Halo of shame» («Skammens glorie») problematiserer språktilhørighet gjennom en serie ulike verk. Spesielt sterk er teksten som vises, komplett med språklige ufullkommenheter, på et kistelignende, liggende lerret, i et mørklagt rom innerst i galleriet. Den personlige historien som brettes ut der er basert på broren Kamals historie med fengsling og tortur, bare fordi han hevdet sin rett til å snakke kurdisk under Saddam Husseins diktaturregime. Historien er like grusom som undertrykkelsens sanne ansikt. Men – selv om utstillingen bruker smertelige erfaringer, er den også en beretning om styrke og håp.

Når du først er i strøket ved Christiania Torg kan et besøk i Trygve Luktvasslimos lydinstallasjon/hørespill i Oslo Kunstforening anbefales. (Du må bestille tid.) Norske Grafikere åpnet Mari Østby Kjølls utstilling «Endeløse tavler» torsdag denne uken. Galleri Format viser den stramme utstillingen «Pur 2» med Trine Mauritz og Wenche Gulbransen, mens det er en sjelden anledning til å se nye arbeider av den viltre smykkekunstneren Konrad Mehus i galleriets prosjektrom. RAM Galleri, Tegnerforbundet, Kunstverket, Fotografiens Hus, Soft galleri, Kunsthåndverkerne i Kongensgate og BOA er andre gallerier i strøket.

Aleksi Wildhagen: «Gjenstander jeg husker» Buskerud Kunstsenter, Drammen, 17/2 – 14/3 2021

Mengde er ingen viktig størrelse når det er spørsmål om kunstnerisk kvalitet, men det er ikke mulig å komme utenom tallet 75 når det er snakk om Aleksi Wildhagens utstilling «Gjenstander jeg husker». Utstillingen i Buskerud Kunstsenter mønstrer dette antallet malerier av en hammer: Et ubetydelig objekt som under Wildhagens bearbeiding fremstår som et mulighetsprosjekt med et stort antall variasjoner. Utstillingen inkluderer også skulpturer, som har sitt utgangspunkt i ubetydelige emballasjeformer. Aleksi Wildhagen (født 1976) laget dem allerede i 2011. De ble hentet frem og bearbeidet videre under koronaperioden. Variasjonene viser mulighetene i det å se verden fra stadig nye vinkler, og verdien av å se og verdsette det vi omgir oss med. I stedet for «bruk og kast», presenteres vi her for oppfordringen «se og tenk». Det er ikke det dummeste du kan bruke tiden din til.

Hvis du liker litt røff og kantete kunst kan du stoppe hos Galleri Buer på veien ut av Oslo. Der viser den blide rebellen Sebastian Helling utstillingen «Too Early, You Know?». Utstillingen med Kåre Øijord ved Drammens Museum er også verdt å se. Utenfor Drammen har Gulden Kunstverk siste dag med Marit Geraldine Bostad søndag 21. februar. Og i Tønsberg åpner Haugar Astrid Mørlands retrospektive utstilling «Svart bukk – hvite roser» lørdag 20. februar.

Ingunn Utsi: «Samtalen» Kongsberg Kunstforening, 20/2 – 7/3 2021

Hva skjer når kraften i havets bølger lander dypt inne i Østlandets skoger? Jo, da får du muligheten til å se kunst som kombinerer samtidsuttrykk med urgamle fenomener. Den samiske kunstneren Ingunn Utsi (født 1948) representerer en tradisjonstung, sjamanistisk og praktisk innrettet kultur. Når hun tar tak i rekved fra Barentshavet og kombinerer det med moderne materialer, sørger hun for at naturens, kulturens og historiens ytterpunkter møtes. Hennes bruk av pleksiglass trekker veksler på havets former og bølgenes evige bevegelser.

Ingunn Utsis kunstnerskap er del av en samisk kunstbølge som har slått inn over norsk og internasjonal kunstoffentlighet de senere årene. Utstillingen er del av det nasjonale utstillings- og formidlingsprosjektet «Voi voi, vi er på utstilling!». Gjennom ti utstillinger presenteres samtidskunstnere fra Sápmi i landets kunstforeninger. Prosjektet er et samarbeid mellom Norske Kunstforeninger og Samisk senter for samtidskunst. I tillegg til utstillingen vises filmen «Cartographer» av Marek Ranis. Filmen undersøker livet til kunstner, aktivist og dikter Hans Ragnar Mathisen.Hvis du ikke har anledning til å reise ut av Oslo kan du oppsøke Galleri Briskeby. De viser en retrospektiv utstilling med den samiske grafikeren Odd Harrong (1913 – 1981). Hans stiliserte motiver har et særpreg som har satt ham i sammenheng med den samiske kunstnerlegenden John Savio (1902 – 1938).

E-avisen er dessverre ikke tilgjengelig