Av Stella Marie Brevik/RA
På teateret sitter barna og de ansatte fra Hannes lekestue på gulvet og venter på å komme inn i intimsalen. Barna er mellom 0–3 år.
– Det er kontrollert kaos, sier barnehagelærer Silje Fossum.
Det er ikke bare barn fra Hannes lekestue på teateret i dag, det er til sammen 700 barn som er invitert til festivalen, som er et samarbeid mellom barnehagelærerutdanningen ved Universitet i Stavanger og Rogaland Teater.
Ny målgruppe
Det som foregår bak dørene kan også beskrives som kontrollert kaos. Programmet er tett og forestillingene foregår på to scener samtidig. Studenter i kostymer farer fram og tilbake. Barne- og ungdomsteatersjef, Bjørn Ravn er en av dem som har stått for veiledningen av studentene.
– Alt nytt samarbeid er bra. I dette prosjektet har vi jo sett på en helt ny målgruppe. Så unge barn har vi aldri lagd teater for før, sier Ravn.
Dørene åpnes og barna setter seg ned i putehaugen på gulvet og lyset slukkes. Ut på gulvet kommer fire studenter. I midten av rommet ligger en koffert, skuespillerne åpner den opp og inni ligger det forskjellige instrumenter. Man skulle tro at det var vanskelig å holde på oppmerksomheten til en god gjeng med 2–3 åringer, men man hører lite fra publikum. Stykket er overdrevet, høylytt, fullt av promping, dans og musikk. Studentene har truffet målgruppen.
– Det var gøy! Utbryter et av barnene da lysene skrus på.
Kreative lærere
Studentene er allerede på vei til neste scene.
– Dette har vært fantastisk, sier Sondre Johannessen (25).
– Tror dere at det er vanskeligere å spille for barn, enn for voksne?
– Nei, hvis du gjør noe galt så ler de bare, sier Johannessen.
Marte Eikehaugen (25) er uenig.
– De er jo harde kritikere, en gutt satt jo og holdt seg for ørene, ler hun.
Men alle er enige i at de sitter igjen med større tro på seg selv, samtidig som ønsket om å bli barnehagelærer er styrket. Ingen av de fire har noen annen erfaring med teater.
Skapende prosesser
Målet med samarbeidet mellom teateret og UiS er å utdanne kreative barnehagelærere. Teatermaker, Nina Godtlibsen har veiledet studentene sammen med Ravn. Hun mener denne festivalen er en god metode for å oppnå det målet.
– Studentene får erfaring med kreative og skapende prosesser, samtidig får de møte byens barnehagebarn, sier hun.
Da lysene slås på for andre gang vil barna heller leke i putene enn ut i regnet. Ravn beklager, men nå skal neste barnehage inn. Det går slag i slag. Her skal flest mulig barn få oppleve teateret.